Miten lisäät Scratchiin lasten piirtämiä kuvia

Tässä artikkelissa neuvotaan, miten lisäät Scratchiin lasten piirtämiä kuvia. Scratchillä tehtävä tarinakoodaus muuttuu lapsen näkökulmasta katsottuna mielenkiintoisemmaksi, kun tarinassa seikkailee itsepiirretty tai väritetty hahmo. Hahmojen lisäksi voit lisätä myös itsepiirretyn taustakuvan tai voit etsiä kuvia netistä ja muokata niitä sellaiseksi kuin haluat. Scratch-tarinakoodauksesta lisätietoja saa aikaisemmasta artikkelistani Scratch tarina – työkaluja lasten koodausopetukseen.

Ota kuva hahmosta

Ensimmäiseksi sinun tulee ottaa kuva hahmosta. Voit myös etsiä googlen kuvahaulla haluamastasi hahmosta kuvan ja käyttää sitä oman piirroksen sijaan. Poikani esimerkiksi halusi Lego Ninjago -ninjan seikkailemaan Scratchiin, joten etsittiin siitä kuva ja leikattiin se irti taustastaan. Tyttäreni sen sijaan halusi tehdä Scratch-tarinan värittämillään värityskirjan otuksilla ja se toimi mainiosti, varsinkin kun samasta hahmosta löytyi versioita eri ilmeillä, joita käyttämällä liike saatiin elävämmäksi.

Siirrä kuva puhelimeltasi tai kamerastasi tietokoneelle. Tämä onnistuu joko käyttämällä tietokoneeseen liitettävää USB-kaapelia, kuten muidenkin kuvien kanssa. Mikäli piuha on hukassa tai et vain jostain syystä saa liitettyä puhelinta tietokoneeseen, saat siirrettyä kuvan sähköpostia apuna käyttäen koneellesi. Avaat vain sähköpostisi puhelimella, luot uuden sähköpostiviestin, liität siihen kuvan puhelimestasi ja lähetät omaan sähköpostiosoitteeseesi. Seuraavaksi avaat tietokoneellasi sähköpostin ja tallennat juuri lähetetystä viestistä kuvan koneellesi.

Asenna kuvankäsittelyohjelma

Kuvankäsittelyohjelmaa tarvitsee hahmon irrottamiseen taustasta. Itse käytän GIMP nimistä ilmaista avoimen lähdekoodin ohjelmistoa, jonka saa ladattu niin Windows, Linux kuin Mac OS X käyttöjärjestelmille. Asenna ohjelmisto tästä linkistä koneellesi: https://www.gimp.org/downloads/ ja avaa se. Ohessa olevalla videolla näytetään vaiheittain, kuinka GIMP-ohjelmiston saa asennettua.

 

Poista hahmo taustasta

Hahmon poistaminen taustasta  on työläin vaihe, mutta toisaalta opettavin. Tässä vaiheessa harjaantuu hiiren käyttö sekä saa ymmärrystä, mitä kuvien muokkaaminen käytännössä tarkoittaa. Tärkeätä on se, että lapsi tekee ainakin osittain tämän vaiheen itse, vaikka se tuntuisikin nuorimmista lapsista haastavalta.

Ensimmäiseksi laitetaan GIMPin työskentelynäkymä kuntoon, jotta sillä on helpompi muokata kuvia. Itselläni kaikki GIMP-työkalun ikkunat olivat aluksi erillään, mutta löysin asetuksen, jolla sain kaikki tarvittavat työkalut lukittua yhteen näyttöön. Työskentelynäkymää voi muokata tarpeen mukaan erilaiseksi.

  • Avaa GIMP
  • Valitse päävalikosta Windows-> Single-Window-Mode
    • Huom! Päävalikon saa näkyviin myös painamalla hiiren oikeaa näppäintä
  • Avaa Layers –näkymä Windows->Layers
  • Avaa Toolbox-työkalunäkymä Windows->Toolbox (pikanäppäin ctrl+B)
  • Avaa Toolboxiin lisäasetusnäkymä Windows->Dockable Dialogs -> Toolbox options

gimp näkymä

Irroitetaan kuva taustasta

  • Avaa kuva päävalikosta File -> Open  (pikanäppäimillä ctrl+O)  ja valitse koneelta kuva
  • Aktivoi Layers-ikkuna klikkaamalla sitä ja paina sen päällä hiiren oikeaa näppäintä, valitse avautuvasta valikosta Add Alpha Channel
  • Valitse Toolbox-työkaluista taikasauva eli Fuzzy Select Tool
  • fuzzy select

 

 

 

  • Valitse Toolbox options -asetuksista Feather Edges ja aseta Radius arvoksi 3
  • gimp feather edges asetus

 

 

 

 

 

 

 

  • Valitse hiirellä kuvan tausta
    • Taikasauva erottaa selkeän yksivärisen taustan helpommin.
    • Mikäli osa hahmosta menee reunaan asti, voit joutua valitsemaan useampia tausta-alueita, kuten minä tässä esimerkissä.
    • Se onnistuu pitämällä sift-näppäintä pohjassa yhtä aikaa kun valitsee hiirellä taustan osia.
  • Valinnan ollessa valmis, paina delete nappulaa näppäimistöltä
  • Taustan pitäisi nyt kadota ja jäljelle jäädä taustasta  irrotettu hahmo
  • Mikäli tausta on edelleen valkoinen tai alkuperäisen värinen, tarkasta oletko muistanut valita Layers-ikkunasta Add Alpha Channel (ks. 2. kohta tästä listalta). Tämän valinnan voi tehdä myös tässä vaiheessa.
  • Tallenna kuva koneellesi File -> Export as… anna kuvalle nimi
  • Valitse tiedostopäätteeksi tallennusdialogin pudotusvalikosta esimerkiksi png tai giff. Älä valitse jpg, koska sillä tiedostomuodolla ei voida tallentaa läpinäkyvällä taustalla ja se lisää valkoisen taustan irrotetun hahmon ympärille.
  • Valitse tallennuspaikka koneeltasi ja paina export, jonka jälkeen avautuu uusi dialogi, valitse siitäkin export ja kuva tallennetaan koneellesi valitsemaasi hakemistoon antamallasi nimellä ja tiedostopäätteellä.
  • gimp export png

 

 

 

 

 

Hahmon poistamisen taustastaan voi tehdä monella tapaa ja tämä on yksi esimerkki. Lopputulokseen ja valittuun kuvankäsittelymenetelmään vaikuttaa, millainen hahmon tausta on, mikäli se on monivärinen, voi joku muu tapa olla parempi vaihtoehto.

Lisää hahmo Scratchiin

Viimeisessä vaiheessa lisätään hahmo Scratch-ympäristöön.

  • Kirjaudu Scratchiin ja luo sinne uusi projekti.
  • Valitse alareunasta Uusi hahmo -> Lataa hahmo tiedostosta
  • scratch lisää oma hahmo

 

 

  • Valitse tehty kuvatiedosto koneeltasi ja paina Ok

Mikäli hahmo on liian suuri Scratch-ympäristöön, ei sinun tarvitse muuttaa kuvatiedoston kokoa vaan riittää, että asetat koodin avulla hahmon tietyn kokoiseksi! Sen voi tehdä käyttämällä esimerkiksi aseta koko arvoon metodia, jolle annetaan attribuuttina haluttu koko prosenteissa.

scratch aseta hahmon kokoLoppu löpinät

Samalla periaatteella voidaan lisätä myös oma tausta ja mikäli kuva on sellaisenaan hyvä, siitä ei tarvitse poistaa mitään vaan sen voi ladata Scratchiin vasemmasta alareunasta Uusi tausta -> Lataa tausta tiedostoista. Tarinassa seikkailevista hahmoista voi saada vielä mielenkiintoisempia, jos muokkaa niitä GIMPillä esimerkiksi vaihtaen väriä tai lisäten jotain ominaisuuksia. Se onkin jo toinen tarina, johon palaan jossain vaiheessa myöhemmin.

Mikäli haluaa harjaannuttaa lapsen käden ja silmän koordinaatiota tai hahmon taustaa ei saa fuzzy select -työkalulla poistettua, kannattaa tehdä hahmon valitseminen ihan käsityöllä. Tähän vaihtoehtoon käytetään GIMPin lassonnäköistä työkalua, joka on nimeltä free select tool. Käytettiin tätä työkalua aluksi lasteni kanssa, sillä siinä saa ihan konkreettisesti näpytellä hiirellä otuksen rajat ja työskentely on hieman erilaisempaa kuin automaattisten työkalujen kanssa.

Antakaa rohkeasti kommenttia, jos teksti tuntuu liian vaikealta ymmärtää, niin yksinkertaistan ja parannan ohjeistusta! Tarkoitukseni on auttaa lukijoitani ja siitä syystä palaute on arvokasta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *