Työkaluja lasten koodausopetukseen – Code.org

Lapset opettelee Angry Birds

Millaisia työkaluja lasten koodausopetukseen on tällä hetkellä tarjolla? Mielenkiintoni lasten koodausopetuksen tutkimiseen syttyi jokunen aika sitten ja kirjoitin blogiartikkelin Miten lapsia opetetaan koodaamaan. Havahduin huomaamaan, että minullahan on kotona kaksi oivaa koekaniinia testaamaan, millaiset opetusympäristöt kiinnostavat ja miten oppiminen käytännössä etenee.

Olen tähän asti panostanut lasteni kanssa ulkoiluun, urheiluun, terveelliseen ruokavalioon sekä kädentaitoihin ja pitänyt heidät mahdollisimman kaukana tietokoneista sekä muista ruuduista. Tein asennemuutoksen; uskaltauduin kannettavan koneen ääreen eskarissa olevan poikani sekä tokaluokkalaisen tyttäreni kanssa. Ensikokemus oli unohtumaton ja asetelma näin jälkikäteen herkullinen! Miten koodaustehtävistä selviytyy lukutaidoton lapsi, entä lukutaidon omaava? Mitä tulee huomioida kummassakin tilanteessa?

Kodarit – koodausopetusta

Sain vinkkejä oppimisympäristöihin Kodareiden Suvi Syrjäläiseltä käytyäni heidän tutustumisillassa, jossa esiteltiin, mitä koodaaminen (= ohjelmointi) yleisesti on, sekä päästiin testaamaan lohko-ohjelmointia Code.org -ympäristössä. Päädyin lapsille koodausta opettavaan yritykseen tutustumiskäynnille Suvin yhteydenoton kautta ja sain kuulla, että opettajia on vaikea saada heidän alalleen. Ymmärrän tilanteen, he jotka ovat opiskelleet vuosia ammattinsa eteen, haluavat koulutustaan vastaavan työtehtävän ja palkkauksen. Voi olla vaikeaa nähdä itseään istumassa 10 lapsen kanssa samassa huoneessa selittämässä, mikä toistolauseke on ja vielä siten, että lapsi ymmärtää sen. Tämän tajuttuani, minusta tuntuu yhä enemmän siltä, että opettaminen ja nimenomaan lasten opettaminen on kutsumukseni.

Palaan vielä tutustumisiltaan. Pääsin seuraamaan vierestä, kuinka aikuinen, jolla ei ollut lainkaan teknistä taustaa, suoritti Code.orgin koodaustehtäviä. Mainitsen tämän, koska pystyn vertaamaan omien lasteni ja hänen ensimmäistä kosketusta koodaamiseen. Molemmat suoriutuivat loistavasti, siitä ei ole epäilystäkään, silti lapsien omaksumiskyky ja oppimisvauhti tehtävän ollessa mielenkiintoinen on uskomattoman nopeatahtista. Ymmärrän nyt käytännön kautta, kuinka hyödyllistä ohjelmoinnin periaatteiden opettaminen tai ajatustavan juurruttaminen on niinkin nuorelle kuin esikouluikäiselle tai ekaluokkalaiselle.

Code.org – Angry Birds

Avasin koneen, kirjoitin selaimeen Code.org ja klikkasin Aloita oppiminen. Ojensin hiiren esikouluikäiselle pojalleni ja pyysin etsimään Angry Birds “laatikon” sivulta. Poikani halusi mieluummin käyttää kannettavassa koneessa olevaa tasohiirtä perinteisen hiiren sijaan.  Angry Birds löytyi, sitä klikattiin, painettiin vielä Start painiketta ja näkymäksi avautui alla oleva ensimmäinen koodaustehtävä. Suljin kaikki avautuneet avustusikkunat sekä videon ja annoin ohjeeksi:

Ohjaa punainen lintu vihreän possun päälle käyttämällä sinisiä lohkoja, ensimmäisestä lintu liikkuu eteenpäin ja seuraavista se kääntyy nuolen osoittamaan suuntaan. Ota hiirellä kiinni lohkosta ja vedä oranssiin laatikkoon kiinni. Painamalla ruudukon alla olevaa valkoisella nuolella varustettua oranssia laatikkoa, voit kokeilla, mitä tapahtuu.

Code.org Angry Birds

Neuvoni ei toki noin selkeästi tullut suustani ensimmäisellä kertaa, mutta suurin piirtein tuohon tapaan. Oleellista on se, että muutaman kerran kokeiltua avustamanani poikani osasi lätkiä liiku eteenpäin lohkoja sujuvasti ruudulle sekä kääntää lintua haluttuun suuntaan, vaikka ei omaa vielä lukutaitoa! Lohkojen muodot jäivät mieleen heti ja hän tiesi kokeilemalla, mitä niistä tapahtuu. Seuraavan kerran apuani tarvittiin koodaustehtävässä numero kuusi, jossa mukaan tuli ohjelmoinnin perusteiden toistorakenne. Selitin:

Millä muulla tavoin saat linnun possun luo kuin laittamalla liiku eteenpäin lohkoja perätysten? Voit käyttää uutta pinkinväristä toista lohkoa, laskepa ensin monta ruudunmittaa linnun tarvitsee liikkua päästäkseen possun luo? Laita saatu numero pinkinvärisen lohkoon numeron kohdalle. Mitäs vielä puuttuu, miksi lintu ei liiku? Aa, pinkkilohko tarvitsee vielä komennoon, mitä se toistaa viisi kertaa. Mikäs se komento voisi olla? Hyvä aivan, sama liikkumiskomento kuin edellisessä tehtävässäkin.

Code.org toistorakenne

Tässä vaiheessa tokaluokkalainen tyttäreni saapui koulusta kotiin ja tuli ihmettelemään puuhiamme. Ensimmäinen kommentti oli: minäkin haluan! Avasin pöytäkoneen tyttärelleni ja ohjasin suoraan Code.orgin Angry Birds koodaustehtäviin, jonka jälkeen jouduin jättämään hänet itsekseen tehtävien kanssa auttaessani poikaani jo hieman haastavammiksi muuttuneiden labyrinttien kanssa. Lukutaidon ansiosta Angry Birdsin alkutehtävät (1-5) onnistuivat täysin itsenäisesti, jonka jälkeen toistorakenne vaati hieman lisäselitystä. Alla olevassa kuvassa on näkyvissä, miten koodaustehtävä numero kuusi ratkaistaan ilman toistolohkon käyttöä: laittamalla liiku eteenpäin komentoja perätysten viisi kappaletta, neuvomisen jälkeen toistorakenne sujui mallikkaasti.

Työkaluja lasten koodausopetukseen - Code.org Angry Birds

Pariohjelmointia

Ensimmäinen Code.org käyttökokeilu päättyi suurin piirtein tehtävään numero 16. Vajaa kaksi tuntia vierähti hujauksessa ja innostuksen vallassa. Lapset päätyivät auttamaan toisiaan, kun nuorin lapsistani heräsi päiväunilta, enkä voinut keskittyä koodaustehtäviin. He ratkaisivat eteen tulleet ongelmat itsenäisesti pariohjelmoimalla. Mikä on sinänsä hauska huomata, sillä pariohjelmointi on ihan oikea ja käytetty työtapa yrityksissäkin. Lyhyesti sanottuna, tarkoituksena on tuottaa laadukasta ohjelmakoodia molempien osapuolten vahvuuksien avulla ja näin saadaan jaettua tietotaitoa yksilöiden välillä. Käytännössä koodaajat istuvat kahdestaan saman koneen ääressä ja kirjoittavat vuorotellen ohjelmakoodia korjaten samalla toistensa virheitä, sekä oppimalla toisiltaan parempia työtapoja.

Pariohjelmoinnista tulikin mieleen, voisiko sitä hyödyntää lasten koodausopetuksessa? Esimerkiksi laittamalla pariksi lukutaidoton eskari ja lukutaidon omaava eka- tai tokaluokkalainen. Tämä olisi mahdollista ainakin Hämeenlinnan yhteiskoulun Tuomelan ala-asteella, jossa vuosi sitten remontin jälkeen otettiin käyttöön avoin oppimisympäristö. Siellä tehdään tiivistä yhteistyötä eskarien, ykkösten ja kakkosten välillä, jotka jakavat samat tilat. Näistä eri ikäisistä lapsista saataisiin sovitettua toistensa oppimista tukevia pariohjelmointi pareja. Yhdistämällä uskaliaasti kokeilevan kuusi vuotiaan hieman jo tarkemmin sääntöjä seuraavan 7-8 vuotiaan pariksi koodaustehtäviä ratkomaan, uskon molempien hyötyvän toisistaan oppimismielessä.

Loppu löpinät

Code.org sivustolta tuli toisena päivänä testattua myös Artists -nimistä koodausympäristöä, mutta kuusikulmion piirtäminen ja kääntökulmien määrittäminen oli lukutaidottomalle lapselle aavistuksen liian hankalaa. Palasimme Angry Birdsin pariin uudestaan. Mielenkiinto tuskin riittää enää kolmatta kertaa samaa tekemään, joten etsinnän alla on seuraava leikkikenttä.  Työkaluja lasten koodausopetukseen kaivataan! Testaamisen jälkeen jaan kokemukset tässä blogissani. Innolla odotan, mitä löydän ja miten lapset siihen reagoivat. Palaamisiin!

3 thoughts on “Työkaluja lasten koodausopetukseen – Code.org

  1. Mielenkiintoinen kirjoitus. Olen itsekin kiinnostunut aiheesta ja kirjoittanut joitain blogikirjoituksia.

    Omat tyttöni ovat olleet kiinnostuneempia tekemään omia pelejä Scratch:llä kuin noita code.org:n tehtäviä, mutta kyllä jaksoivat sitä Frozen aiheista jonkin verran tehdä. Omien pelien tekeminen tosin vaatii jonkin verran apua että pääsee alkuun.

    Tässä myös listaa erilaisista lapsille sopivista ohjelmointiympäristöistä ja aiheeseen liittyvistä peleistä yms. jota olen kerännyt: http://ifgirlthencode.blogspot.fi/p/resources.html

    1. Kiitokset Carl kommenteista ja ideoista!

      Tutustuin pikaisesti linkkilistaasi, täytyy käydä niitä ajan kanssa läpi. Scratchiä meinasinkin seuraavaksi testailla lasteni kanssa ja ilmeisesti se on hyvä valinta. 🙂 Selailin vähän blogiasi ja sieltähän saan myös tuntumaa siihen, mitä Scratch -ympäristössä voi tehdä. Odotankin innolla perjantain koodaushetkeä lasteni kanssa, toivotaan, että pienin lapsistani nukkuu oikein pitkät päikkärit ja saadaan rauhassa puuhastella!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *