Miten lapsia opetetaan koodaamaan

lapsia opetetaan koodaamaan

En tarkalleen muista, mistä alkuperäinen idea tähän blogikirjoitukseeni syntyi, mutta sen seurauksena aloin pohtimaan: miten lapsia opetetaan koodaamaan eli ohjelmoimaan tietokoneella. Googlettelin aihetta ja huomasin ohjelmoinnin olevan mukana 1.8.2016 käyttöön otetussa opetussuunnitelmassa. Opetushallituksen sivusto Uudet opetussuunnitelmat pähkinänkuoressa kertoo seuraavaa:

Ohjelmoinnin periaatteet tutuiksi

Oppilaiden mahdollisuuksia tieto- ja viestintätekniikan taitojen kehittämiseen on parannettu osana kaikkia oppiaineita, ja teknologia näkyy opetuksessa ja opiskelussa entistä enemmän. Opetussuunnitelmaan on tuotu esimerkiksi ohjelmointi osaksi matematiikan tavoitteita. Oppilaat oppivat jo alaluokilla ohjelmoinnin periaatteita.

Vääjäämättäkin seuraavat vaikeat ja samalla mielenkiintoiset kysymykset ovat, miten tämä käytännössä tapahtuu ja pitääkö alaluokkien opettajien perehtyä ohjelmointiin ja kuinka syvällisesti, pystyäkseen välittämään tietoa oppilailleen? Aloin opiskelemaan ohjelmistotekniikkaa vähän alle 30 vuoden ikäisenä ja vaikka olen mielestäni matemaattisesti lahjakas, en olisi selvinnyt ensimmäistä kahta opintovuotta ilman suunnatonta sitkeyttä ja oppimishalua. Tästä syystä kuvittelen voivani asettua alaluokan opettajan tilalle miettiessäni lähtökohtia tähän haastavaan ja uudenlaiseen tehtävään. En sano, että se olisi mahdotonta, mutta kuulostaa normaalipäivätyön sekä -elämän päälle liian energiaa kuluttavalta.

Mitä koodaaminen tarkoittaa

Mitä koodaaminen oikeastaan tarkoittaa? Koodaaminen on lähtöisin englanninkielen sanoista code (=koodi) sekä coding (=koodaaminen, koodaus). Niin sanottu virallinen suomenkielen vastine coding sanalle on ohjelmointi ja englanninkielessä virallisempi termi ohjelmoinnille on  programming.

Koodaaminen eli ohjelmointi tarkoittaa ohjeiden (= käskyjen/komentojen) antamista tietokoneelle, joita se suorittaa täsmällisesti annetussa järjestyksessä. Tietokonetta voidaan esimerkiksi pyytää piirtämään tietyn pituinen viiva näytölle tai lapsille suunnatuissa ohjelmointiympäristöissä voidaan käskeä kilpikonnaa liikkumaan eteen tai taakse annetun matkaa. Kokeile Turtle Roy -ohjelmaa, joka avautuu suoraan selaimeen ja anna käsky fd 100 niin näet miten ruudulle piirtyy 100 pikselin pituinen viiva! Löysin Turtle Roy -ohjelman Koodikirja nimiseltä sivustolta ja sieltä voi katsoa lisäohjeita Turtle Roylla piirtämiseen. Palaan kyseiseen ohjelmaan myöhemmin, mutta testaamalla sitä, saa heti käsityksen, mitä ohjelmoiminen yksinkertaisimmillaan on.

Turtle Roy: fd 100
Avaa Turtle Roy -ohjelma selaimessasi. Kirjoita: fd 100 ja paina enter. Tuloksena näytölle piirtyy 100 pikselin pituinen viiva.

Matka viivan piirtämisestä toimivaksi kirjanpito-ohjelmaksi tai verkkokaupaksi on pitkä ja väliin mahtuu tuhansia rivejä koodia, mutta periaate on sama: tietokone suorittaa annettuja ohjeita orjallisesti rivi riviltä ja ohjelmoijan tehtäväksi jää keksiä, millä käskyillä saadaan tietokone tekemään halutut toimenpiteet, jotta lopputulos vastaa sitä, mitä ohjelman on tarkoitus tehdä.

Yritysten tarjoamia digikouluja

Etsiessäni tietoa opetussuunnitelmaan lisätystä ohjelmoinnista ja sen vaikutuksesta törmäsin  Yle.fi -sivuston artikkeleihin:

Aloittaessani tätä blogiartikkelia murehdin opettajille tullutta työtaakkaa ja heidän jaksamistaan. Artikkelit avasivat hieman silmiäni ja ymmärsin, että eihän ohjelmointi ole rakettitiedettä, kuten eräässä edellä mainitussa artikkelissa kerrotaan. Eikä opetusta aloiteta samalla tavalla kuin ammattikorkeakoulussa nuorille tai vähän vanhemmillekin aikuisille, vaan liikkeelle lähdetään lapsia kiinnostavista näkökulmista ja työkaluina käytetään visuaalisia ympäristöjä pelkkien tekstikäskyjen sijaan.

Yritykset jarjestävat digikouluja
Kuvakaappaus Ylen artikkelista:  Koodaus puskee peruskoulun opetussuunnitelmaan – ministeriö turvautui yritysten apuun.

Ylen artikkelit ovat vuosilta 2015 ja 2016, jolloin esimerkiksi Elisa järjesti alakouluikäisille digikouluja osallistuen näin tiedonjakoon ja samalla opetusministeriö sai hyödyllisiä vinkkejä peruskoulujen ohjelmoinnin opettamiseen. Koodausta digikouluissa lähestyttiin peliohjelmoinnin kautta, joka on varmasti lähes kaikille lapsille mielenkiintoa herättävä lähestymistapa. Tutkimalla hieman lisää huomasin, että Elisan järjestämät lasten digikoulut ovat pyörineet jo alkaen vuodesta 2014 tähän vuoteen asti. Lisäksi heidän sivustolta löytyy 10-osainen videokurssi Digikoulu: opi helposti koodaamaan.

 

 

Koodikoulu & Koodikerho

Koodikoulu on lähtenyt liikkeelle vuonna 2014, jolloin ensimmäiset julkiset Koodikoulut pidettiin ja tapahtumat olivat menestyksiä. Siitä lähtien niitä ovat järjestäneet IT-yritykset, kirjastot sekä kerhot. En ole varma, voiko Koodikoulua järjestää edelleen, mutta sen rinnalle on syntynyt Koodikerho, joka on yli kolmasluokkalaisille tarkoitettu iltapäiväkerho.

Koodikoulu.fi
Koodikoulu.fi tarjoaa materiaalit ja perehdytyksen Koodikoulun ensiaskeleet tapahtumaan sekä Koodikoulu iltis -iltapäiväkerhon pitämiseen.

Mielestäni parasta Koodikoulussa & Koodikerhossa on se, että osallistuminen on maksutonta ja materiaalit ovat vapaasti saatavilla. Lisäksi kuka vaan ohjelmoinnista kiinnostunut voi halutessaan lähteä vetämään Koodikerhoa tai Koodikoulua, mikäli löytää esimerkiksi paikallisen koulun yhteistyökumppaniksi. Koodikerhon vetäminen alkoi houkutella minuakin ja olinkin jo yhteydessä heidän koordinaattoriin asiasta. Saadessani tämän blogitekstin valmiiksi meinaan olla yhteydessä myös lähikoulun rehtoriin ja kysellä koulun halukkuudesta lähteä mukaan Koodikerhon järjestämiseen kanssani.

Loppu löpinät

Materiaalia tähän aiheeseen alkoi alkuvaikeuden jälkeen löytyä. Ilmaisten digi- ja koodikoulujen lisäksi tarjontaan on alkanut tulla myös maksullisia lapsille sekä nuorille tarkoitettuja koodikerhoja ja -kouluja, esimerkiksi Helsingissä ja Oulussa toimiva Suomen koodikoulu. Ohjelmointiopetusta Suomessa on Koodikerhon kokoama  linkkilista, joka sisältää tietoa muun muassa koodausopetusta lapsille tarjoavista yrityksistä/yhteisöistä, selainpohjaisista ohjelmointiympäristöistä sekä ohjelmoinnin opettamiseen liittyvistä sivustoista. Kahlaan linkkilistan tarjontaa läpi seuraavaksi ja kirjoittelen oppimaani tulevaan blogikirjoitukseeni. Tarkoitus olisi myös testata erilaisia ohjelmointiympäristöjä lasteni kanssa käytännössä ja raportoida käyttökokemuksia tähän omaan blogiini.

Olen raapaissut vasta pintaa ja kestää tovi, ennen kuin pääsen syvemmin käsittelemään, miten lapsia opetetaan koodaamaan. Pääasia, että löysin vihdoinkin tämän supermielenkiintoisen aihealueen tutkittavakseni ja minusta tuntuu siltä, että saatan löytää tästä aihepiiristä myös oman elämäntyöni!

2 thoughts on “Miten lapsia opetetaan koodaamaan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *